Zawieszenie wielowahaczowe to typ zawieszenia niezależnego, które zbudowane jest z wahaczy. Najczęściej jest ono stosowane na tylnej osi pojazdu, choć w wielu samochodach (zwłaszcza wyższych klas) montuje się je również z przodu. Zależnie od osi stosuje się zawieszenie wielowahaczowe o odmiennej konstrukcji.
Elementem wspólnym dla wszystkich typów zawieszenia wielowahaczowego są wahacze, czyli metalowe elementy w kształcie litery V lub I. Montuje się je do podwozia przy pomocy tulei metalowo-gumowych. Z drugiej strony wahacz zakończony jest natomiast sworzniem w formie ruchomego przegubu kulowego. Wahacze łączy się w układy o różnych kształtach, zasadach działania i stopniu komplikacji.
Zawieszenie wielowahaczowe – przykłady
Zawieszenie wielowahaczowe dziś jest już stosunkowo często spotykanym rozwiązaniem, przynajmniej przy tylnej osi. Najczęściej jest ono zbudowane w następujący sposób:
Zawieszenie wielowahaczowe przedniej osi nadal stosuje się głównie w samochodach wyższych klas, nie tylko ze względu na koszty, ale i na fakt, ze zajmuje ono dużo więcej miejsca niż kolumna MacPhersona. Może być ono zbudowane z dwóch wahaczy poprzecznych w kształcie litery V i jednego drążka skośnego. W projekcie tym można stosować dalsze komplikacje, tak by zapewnić jeszcze większą precyzję i stabilność w ustawieniu koła.
Zawieszenie wielowahaczowe – typowe usterki
Wahacze są wytrzymałymi elementami, więc zepsuć je raczej trudno. Zużyciu ulegają jednak elementy metalowo-gumowe. Zawieszenie wielowahaczowe jest bardziej podatne na usterki na drogach o gorszej jakości, a koszty napraw tego układu są stosunkowo wysokie ze względu na wysoki stopień jego wyrafinowania.
Objawem uszkodzonego zawieszenia wielowahaczowego mogą być stuki z okolic kół wydobywające się podczas jazdy po nierównościach. Skrzypienie może sugerować uszkodzenie skorodowanego sworznia, w którym doszło do uszkodzenia gumowej osłony i przedostania się do niego wody. Objawem rozkalibrowania geometrii zawieszenia może być ściąganie kierownicy podczas jazdy na lewo bądź prawo (jeśli wyeliminuje się inne potencjalne źródła tej przypadłości, na przykład nierównomierne zużycie bieżnika na oponach).