Zawieszenie hydropneumatyczne to rodzaj aktywnego zawieszenia, w którym rolę amortyzatorów i resorów przejmuje układ ciśnieniowy. W układzie hydropneumatycznym część pneumatyczna decyduje o skuteczności amortyzacji wstrząsów, podczas gdy część hydrauliczna odpowiada za prześwit pojazdu. Dzięki zastosowaniu układu hydropneumatycznego prześwit auta, niezależnie od obciążenia i sił poprzecznych i wzdłużnych, utrzymywany jest niemal nieustannie na tym samym poziomie.
W skład zawieszenia hydropneumatycznego wchodzi:
Założenia zawieszenia hydropneumatycznego co do zasady były odkrywane już od lat 30. XX wieku. Za wynalazcę tego typu zawieszenia uważa się niemniej Paula Magèsa, który pracował dla Citroena. Z zawieszenia hydropneumatycznego korzystało wiele modeli marki począwszy od modelu Traction Avant z roku 1954 aż do modelu C5 z roku 2007. Na licencji francuskiej marki z rozwiązania tego korzystał również Rolls-Royce w modelu Silver Shadow, Maserati w modelu Quattroporte II oraz Peugeot. Z podobnych rozwiązań korzystają również ciężarówki, czołgi i duże kołowe pojazdy wojskowe.