Zawieszenie pojazdu to zespół elementów łączących koła z podwoziem i nadwoziem pojazdu, przenoszący siły powstające na styku koła z nawierzchnią na bryłę nadwozia. Zadaniem zawieszenia jest zapewnienie stateczności i sterowności pojazdu wraz z komfortem jazdy.
Ze względu na budowę, wyróżniamy zawieszenie:
Niedomagania zawieszeń samochodowych objawiają się stopniowo w postaci utrudnień w utrzymywaniu właściwego toru jazdy, pogorszenia przyczepności czy nietypowych odgłosów podczas skręcania kół (np. trzeszczenie wydobywające się z górnego zamocowania kolumny).
Jedną z przyczyn niedomagań układu zawieszenia niezależnego jest uszkodzenie łożyska kolumny McPhersona. Na skutek usterki układ kierowniczy działa nieprecyzyjnie. Pojazd pokonuje zakręty niestabilnie, wyczuwalna jest również opóźniona reakcja na obroty koła kierownicy.
Na potencjalne uszkodzenia narażone są także drążki kierownicze, w tym przede wszystkim znajdujące się na ich końcach przeguby kulowe. Przeguby są najbardziej narażone na potencjalne uszkodzenia (np. po wpadnięciu w głęboką dziurę w nawierzchni lub po awaryjnym zjeździe na nieutwardzone pobocze). Postępujące zużycie drążków kierowniczych (przegubów kulowych) jest poza tym uzależnione od właściwej geometrii ustawienia kół – brak kontroli w tym zakresie skutkuje w pogarszaniem precyzji prowadzenia samochodu na drodze.
Należy zwracać uwagę na to, aby przy wymianie stosować podzespoły przeznaczone do konkretnych modeli samochodów (najlepiej z zachowaniem jakości zgodnej z wymogami pierwszego montażu, tzw. OEM, z ang. Original Equipment Manufacturer).