Żarówka halogenowa ma postać bańki szklanej z żarnikiem wolframowym, wypełnionej gazem szlachetnym z niewielką ilością halogenu (czyli fluorowca, np. jodu), który regeneruje żarnik, przeciwdziałając jego rozpylaniu, a tym samym ciemnieniu bańki od strony wewnętrznej. W procesie generowania światła żarówki halogenowe wykorzystują cykl halogenowy. Obecnie żarówki halogenowe są coraz rzadziej stosowane w samochodach na rzecz wydajniejszego energetycznie i jaśniejszego oświetlenia diodowego lub ksenonowego.
Największą zaletą oświetlenia halogenowego jest bardzo duża trwałość źródła światła (żarówki) przy dobrej skuteczności (typ H4 lub H7). Ponadto żarówka halogenowa jest bardzo tania. Niestety dużą wadą tego rozwiązania jest wysoki pobór prądu, a tym samym wyższe zużycie paliwa silnika spalinowego, co zostało wykorzystane jako pretekst do wymiany w pojazdach źródeł halogenowych na droższe w eksploatacji i naprawach ksenonowe i teoretycznie niepodlegające serwisowaniu diodowe.
Najczęściej stosowane oświetlenie halogenowe to żarówki H1, H4 i H7, rzadziej H3. Występują w reflektorach głównych lub przeciwmgielnych.