Aktywne zagłówki – czym są?
Aktywne zagłówki, określane również często jako aktywne przeciwdziałanie urazom okolic szyi podczas kolizji (z ang. anti-whiplash), stosowane są w fotelach samochodów klas wyższych i coraz częściej średnich.
Jak to działa – system SAHR (Saab Active Head Restrain)
Jednym z pionierów aktywnej ochrony okolic szyi, jest szwedzka marka Saab. Ochrona kręgosłupa szyjnego odbywa się w tym systemie poprzez aktywny zagłówek, działający na zasadzie mechanicznej dźwigni. Podczas kolizji, kiedy ciało kierowcy przesuwa się bezwładnie ku oparciu fotela, umieszczony w jego wnętrzu panel jest naciskany przez plecy kierującego powodując wysunięcie zagłówka w górę i do przodu. Dzięki temu głowa szybciej, niż w przypadku standardowego zagłówka, uzyskuje oparcie. W konsekwencji zostaje ograniczone nienaturalne wygięcie kręgosłupa do tyłu, a co za tym idzie zmniejsza się ryzyko uszkodzenia kręgów szyjnych.
Jak to działa – systemy AHR (Active Head Restrain) i RHR (Reactive Head Restrain)
Systemy te wykorzystują specjalne dźwignie, pozwalające na przeniesienie siły z przesuwającego się ku oparciu fotela ciała kierowcy, na przesuwający się odpowiednio zagłówek. Po kolizji zagłówek można przywrócić do pierwotnej pozycji.
Jak to działa – systemy aktywowane za pomocą czujników
W tym przypadku czujniki są umieszczane w zderzaku lub w siedzeniu (m.in. w systemach opracowanych przez Toyotę). Czujniki rejestrują zwiększony nacisk bioder kierowcy na fotel, a następnie aktywują mechanizm przemieszczenia zagłówka.
Jak to działa – system PAHR (Pro Active Head Restrain)
Jest to rozbudowany system aktywowany za pomocą czujników oraz ładunków pirotechnicznych (stosowany m.in. przez BMW). Na skutek działania ładunku pirotechnicznego, sprężyny dwuczęściowego zagłówka są zwalniane. W konsekwencji jego zewnętrzna część przesuwa się w kierunku kierowcy zmniejszając odległość od głowy podczas zaistniałej kolizji.