Wyłącznik wstrząsowy – co to jest?
Jest to urządzenie, którego zadaniem jest odcięcie dopływu paliwa po uderzeniu auta w przeszkodę (głównie z powodu niedopuszczenia do powstania pożaru). Pierwszymi pojazdami wyposażonymi w wyłączniki wstrząsowe były dwa modele Forda – Scorpio i Sierra (w Fordach montowane są również obecnie). Podobne rozwiązania stosowali też Citroen, Fiat, Alfa Romeo, Honda i Hyundai w starszych modelach. Do 2003 roku były też w Renault (m.in. w Megane). Obecnie praktycznie nie montuje się już mechanicznych wyłączników wstrząsowych. Ich funkcję przejęły sterowniki silnika, odcinające elektronicznie dopływ paliwa do pompy.
Jak to działa – wyłącznik mechaniczny
Tradycyjny wyłącznik wstrząsowy jest prostym urządzeniem. W tulei znajduje się ciężarek w kształcie walca lub kuli. Po uderzeniu pojazdu w przeszkodę przesuwa się on bezwładnościowo, wybijając jeden ze styków i tym samym przerywa dopływ prądu do przekaźnika sterującego pompą paliwową. Do ponownego uruchomienia samochodu konieczne jest przywrócenie napięcia. W tym celu należy wcisnąć duży przycisk na górze wyłącznika (w kolorze czerwonym lub żółtym), aby ponownie złączyć styki i uruchomić pompę paliwową.
Gdzie montowany?
Mechaniczny wyłącznik wstrząsowy umieszcza się w różnych miejscach kabiny pasażerskiej. W większości pojazdów, w których jest stosowany, znajduje się pod deską rozdzielczą (od strony kierowcy lub pasażera, np. w Fordach i Hondach). W Fiacie Seicento wyłącznik wstrząsowy montowany jest na tunelu środkowym, w Punto na słupku pod deską rozdzielczą, od strony pasażera. Pod fotelem kierowcy znajduje się w Pandzie i w Alfach Romeo. Pod maską od strony pasażera montowane są wyłączniki wstrząsowe w Citroenach i Hyundaiach.
Jak to działa – wyłącznik elektroniczny
Mechaniczne wyłączniki wstrząsowe zostały już praktycznie wyparte przez sterowniki silnika, odcinające elektronicznie dopływ paliwa do pompy, np. sterownik airbagów (np. w Volkswagenie Passacie, Audi A6 i Q7). W modelach spod znaku BMW odcięcie paliwa następuje poprzez eksplozję ładunku pirotechnicznego umieszczonego pod klemą akumulatora. Wtedy wyłącza się zarówno pompa, jak i zapłon.