Wyciągarka samochodowa – co to jest?
To urządzenie montowane w przedniej części samochodów terenowych, którego zadaniem jest umożliwienie wyprowadzenia (wyciągnięcia) pojazdu z niestabilnego podłoża (piasek, błoto, rozmiękła ziemia) lub przy mocno nachylonej płaszczyźnie terenu. Przed zamontowaniem wyciągarki w samochodzie należy przemyśleć jej zakup, zwracając uwagę na najistotniejsze parametry użytkowe.
Najważniejszy jest uciąg
Najistotniejszym parametrem wyróżniającym wyciągarkę samochodową, jest jej maksymalny uciąg. Jest on podawany w przeliczeniu na funty czyli w lbs. Dla przeliczenia uciągu na bardziej zrozumiałe kilogramy, należy wartość w lbs przemnożyć przez współczynnik 0,453592 przy założeniu, iż przeciętna wyciągarka zdolna jest pociągnąć 12000 lbs. Z wyniku mnożenia otrzymamy uciąg odpowiadający 5443,10 kg co nie oznacza jednak, iż z taką masą poradzi sobie wyciągarka w terenie.
Istotna siła
Ważną kwestią jest uzmysłowienie sobie, iż maksymalny uciąg podany przez producenta danej wyciągarki jest dostępny na samym końcu stalowej liny, czyli znajdującej się najbliżej bębna wyciągarki. Z fizycznego punktu widzenia siła wyciągarki słabnie wraz ze wzrostem długości ramienia. Przy zwiniętej linie, licząc od strony bębna wyciągarki, jej wartość wynosić będzie 5443,10 kg a na warstwie ostatniej (zewnętrznej) niewiele ponad 3 000 kg.
Bezpieczne markowe
Parametry danej wyciągarki są szczegółowo podawane przez renomowanych producentów. Inaczej natomiast ma się sprawa ze sprzętem chińskich marek, podobnie jak z ich trwałością.