Wtryskiwacz - co to jest?
Główny element układu wtryskowego pojazdu odpowiedzialny za dostarczanie precyzyjnych dawek paliwa (nawet mniejszych niż 0.4 mm3) do kanałów dolotowych (silniki benzynowe z wtryskiem pośrednim), do komory wirowej lub wstępnej (w silnikach wysokoprężnych z wtryskiem pośrednim) albo bezpośrednio do komory spalania, czyli cylindra (w silnikach z wtryskiem bezpośrednim) w zadanych interwałach czasowych. Wartość ciśnienia, pod jakim paliwo jest wtryskiwane do układu miejsca docelowego, waha się od 0.4 - 180 barów (silniki z wtryskiem pośrednim), poprzez 60 - 390 barów w przypadku jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa, aż po ciśnienie 2000 barów w przypadku volkswagenowskich silników wysokoprężnych wykorzystujących technologię pompowtryskiwaczy. Im wyższe jest ciśnienie wtrysku, tym wtryskiwane paliwo można lepiej rozpylić w komorze spalania. To z kolei sprawia, że spala się ono w całości, a spaliny mają niższą zawartość trucizn.