Wankel (silnik Wankla) to szczególny typ silnika spalinowego, w którym zamiast klasycznych cylindrów z tłokami poruszającymi się ruchem posuwisto-zwrotnym, znajduje się tłok o kształcie zbliżonym do trójkąta i pracuje w ruchu obrotowym. Silniki Wankla historycznie utożsamiane są głównie ze sportowymi modelami Mazdy jak RX-8.
Silnik Wankla - zasada działania w x krokach
- Tłok o kształcie zbliżonym do trójkąta (trójkąt Reuleaux), umieszczony jest mimośrodkowo w korpusie, który można uznać za komorę spalania.
- Cykl pracy, podobnie jak w klasycznych silnikach tłokowych, składa się z suwów ssania, sprężania, pracy i wydechu.
- Poruszający się tłok zasysa powietrze z kanału dolotowego.
- Następnie spręża je (wzrasta temperatura).
- Do sprężonego powietrza o wysokiej temperaturze wtryskiwana jest porcja paliwa. Następuje zapłon mieszanki (suw pracy).
- Wytworzona energia napędza tłok, który kieruje powstałe gazy w kierunku kanału wydechowego. Cykl się powtarza.
Silniki Wankla - wady i zalety
Zaletą silników Wankla jest uzyskiwanie znacznych mocy z małych pojemności skokowych oraz wysoka kultura pracy. Na poczet minusów zaliczyć należy rozrzutne obchodzenie się z paliwem oraz ograniczoną trwałość wewnętrznych części silnika.