Wał napędowy to część układu przeniesienia napędu, którego zadaniem jest przeniesienie napędu z silnika do mostu napędowego. Wały napędowe wykorzystuje się w samochodach z napędem na cztery koła oraz z klasycznym układem napędowym, to znaczy takim, w którym silnik umieszczony z przodu samochodu napędza tylną oś.
Wał napędowy ma kształt walca. Wykonany jest najczęściej ze stali lub aluminum (od niedawna w wyczynowych konstrukcjach spotyka się również wały z włókna węglowego). Może być wykonany z jednej części bądź kilku segmentów połączonych ze sobą łożyskami.
Wał napędowy z jednej strony montowany jest do skrzyni biegów (wyjątek stanowią układy transaxle). Z drugiej strony podłączona jest do napędzanej osi, która przekazuje moment obrotowy na koła.
Wałom napędowym nie poświęcają nadmiernej uwagi nie tylko kierowcy, ale i czasem również mechanicy. Postrzegane są jako elementy proste w budowie i niewymagające specjalistycznej wiedzy. Nie jest to jednak element całkowicie bezobsługowy. Warto jednak zwracać uwagę na stan wału i jego osprzęt.
Z wałem napędowym wiążą się dwie powszechne usterki. Pierwszą są problemy z podporami. Częstą przyczyną tej usterki często nie jest wcale zła jakość samych podpór, a krzywy lub źle rozważony wał. W takim przypadku trzeba poddać regeneracji właśnie ten element. Problemy przysparzają również wały z krzyżakami zaciskanymi, zwłaszcza te naprawiane w przeszłości chałupniczymi metodami. Nawet w starszych samochodach w tym przypadku często jedynym wyjściem okazuje się skorzystanie z usług profesjonalnego warsztatu z odpowiednim zapleczem technicznym.