Układ hamulcowy - co to jest?
Zespół urządzeń i przewodów odpowiedzialnych za zapewnienie efektywnego i bezpiecznego wytracania prędkości. Układ hamulcowy dzieli się na główny (sterowany hydraulicznie) oraz awaryjny (postojowy, najczęściej uruchamiany mechaniczne lub elektroniczne). Układ hamulcowy główny składa się z pedału hamulca, pompy hamulcowej generującej ciśnienie, przewodów hamulcowych oraz elementów hamujących (tarcz lub bębnów). Od lat 70-tych główne układy hamulcowe mają charakter dwuobwodowy - oznacza to, iż pompa hamulcowa wyposażona jest w dwie sekcje tłoczące (dwa tłoczki), z których każda obsługuje jeden obwód (obejmujący dwa lub wszystkie cztery koła). Dwuobwodowy układ hamulcowy zapewnia wystarczającą do zatrzymania pojazdu siłę hamowania oraz gwarantuje wyższy poziom bezpieczeństwa. Dodatkowo układy hamulcowe mogą być wyposażone w systemy pomocnicze wspomagające ich pracę, np.: wspomaganie (konieczne w przypadku hamulców tarczowych), ABS, BAS, czy EBD.