Turbodoładowanie to rozwiązanie mechaniczne mające na celu zwiększenie osiągów silnika poprzez doprowadzenie do komory spalania większej ilości powietrza.
W turbodoładowaniu wykorzystuje się turbosprężarkę, która zbudowana jest z turbiny umieszczonej w układzie wydechowym oraz pompy zlokalizowanej w przewodzie dolotowym. Oba elementy składowe turbosprężarki zamontowane są na wspólnym wałku. Wydobywające się z ogromną prędkością z silnika gazy spalinowe wprawiają w ruch łopatki turbiny. Wirujące łopatki wprawiają w ruch wirnik pompy, która zaczyna tłoczyć do silnika nadmiarowe powietrze.
Silniki turbodoładowane umożliwiają uzyskanie wysokich mocy z niskich pojemności skokowych. Ich podstawową wadą jest turbodziura, czyli bezwładność kół łopatkowych (turbodoładowanie zaczyna dopiero funkcjonować, gdy silnik osiągnie odpowiednią prędkość obrotową, zatem w określonych warunkach zalety tego rozwiązania nie są odczuwalne). Producenci zdołali sobie z tym częściowo poradzić stosując turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek.