TSI - Turbo Stratified Injection - co to jest?
Skrót stosowany przez koncern VAG (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat) do określenia podwójnie doładowanych jednostek benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa do komory spalania. Technologia opracowana i wdrożona przez koncern VW to z pewnością jedno z najbardziej przełomowych rozwiązań w dziedzinie silników benzynowych ostatnich dziesięcioleci. Silniki TSI charakteryzują się niespotykaną elastycznością - maksymalny moment obrotowy osiągają już przy 1.5 tys. obr./min. i utrzymują go aż do 4 tys. obr./min. Przy tym wszystkim charakteryzują się dużą mocą, znakomitymi osiągami i bardzo niskim, biorąc pod uwagę osiągi, zapotrzebowaniem na paliwo. Sekret silników TSI tkwi w podwójnym doładowaniu. W pierwszej kolejności, tj. przy niskich prędkościach obrotowych, dostarczaniem powietrza do cylindrów zajmuje się sprężarka mechaniczna (kompresor napędzany paskiem). Następnie, po osiągnięciu odpowiedniej prędkości obrotowej, rolę kompresora przejmuje turbosprężarka napędzana energią gazów spalinowych.