Szukaj

TorSen - co to jest?

TorSen to typ samoblokującego się mechanizmu różnicowego. Montowany jest najczęściej w samochodach z napędem na obie osie i służy do optymalnego rozdzielania momentu obrotowego pomiędzy oś przednią i tylną. Nazwa układu pochodzi od słów TORque (moment obrotowy) oraz SENsing (wyczucie) i w dosłownym tłumaczeniu oznacza "(sterowanie) momentem obrotowym przez wyczucie (obecności)".

System Torsen, wykorzystywany między innymi przez firmę Audi w modelach z napędem Quattro, umożliwia inteligentne rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy osie (ewentualnie koła w jednej osi) w oparciu o aktualne potrzeby. Przykładowo, w samochodach, w których standardowy rozdział momentu obrotowego pomiędzy osie wynosi 50:50, system może automatycznie zmienić tę proporcję, gdy wykryje nadmierny uślizg jednej z osi. Wówczas większą część momentu (określoną na etapie projektowania przez producenta systemu) przekaże do osi, która ma lepszą przyczepność. Cały proces odbywa się błyskawicznie, bez ingerencji kierowcy i elektroniki, co znacząco wpływa na trwałość i niezawodność całego systemu.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł