Tłumik (dokładniej: tłumik wydechowy) to część układu wydechowego silnika spalinowego, kluczowa dla redukcji hałasu i emisji spalin do prawidłowego poziomu. Ze względu na współczesne, rygorystyczne normy środowiskowe, w układach wydechowych nowych samochodów zamontowany jest najczęściej więcej niż jeden tłumik (dwa lub trzy).
Gazy spalinowe wydostające się z silnika potrafią wygenerować w samochodach osobowych hałas rzędu nawet 130 decybeli. Zastosowanie tłumików pozwala zredukować ich ciśnienie, a przez to poziom hałasu dobywający się z silnika nawet o 90 procent. W przypadku emisji spalin skuteczność tłumików jest uzależniona od związku chemicznego, który ma eliminować. Większa skuteczność tłumików najczęściej wiąże się z niższą sprawnością silnika (ograniczają jego moc).
Wyróżnia się kilka rodzajów tłumików ze względu na ich budowę, a przez to - na sposób działania:
Ponieważ każdy typ tłumika ma swoje dobre i złe strony, w jednym układzie wydechowym można znaleźć różne kombinacje powyższych konstrukcji.
Tłumiki samochodowe pracują przy bardzo wysokich temperaturach (do 1000 stopni C), więc często spotykaną usterką jest przepalenie tłumika. Z tego samego powodu w starszych samochodach może dojść do urwania lub uszkodzenia rury wydechowej.
Często obserwowaną przez kierowców przypadłością jest wyciekająca z końcówki układu wydechowego woda. Nie zawsze jest ona objawem usterki. Wbrew obiegowej opinii woda ta nie pochodzi z paliwa a z samych spalin, które ze względu na swoją wysoką temperaturę skraplają powietrze w układzie wydechowym. Sytuacja ta jest szczególnie dobrze widoczna po dłuższym postoju auta lub w samochodach z instalacją LPG.