Test łosia to jeden z typu testów parametrów dynamicznych samochodu, który polega na sprawdzeniu stabilności i skuteczności podczas manewru awaryjnego omijania przeszkody na drodze. Test polega na przejechaniu wyznaczonego pachołkami slalomu z jedną zmianą pasa jazdy lewy i jedną na prawy.
Testowi łosia poddawane są nowe samochody przed wprowadzeniem do produkcji (przez odpowiednie instytucje kontrolujące) oraz już obecne na rynku (przez niezależne stowarzyszenia i media).
Początków testów łosia należy szukać w Szwecji, gdzie znaczna część wypadków od zawsze powodowana była przez pojawiające się nagle na drodze dzikie zwierzęta. Najczęściej był to właśnie upamiętniony w nazwie, nieszczęsny łoś. W przypadku wielu samochodów, które nie były projektowane z myślą o takim scenariuszu, nagłe manewry przy wyższych prędkościach kończyły się znacznymi przechyłami, a w konsekwencji - poślizgami lub nawet dachowaniem.
Podobne incydenty działy się jeszcze wiele lat. Jednym z najbardziej znanych przypadków oblania testu łosia było słyne dachowanie nowego Mercedesa klasy A pierwszej generacji 21 października 1997 roku, w wyniku którego na chwilę przed oddaniem nowego modelu klientom niemiecki producent został zmuszony jeszcze do wprowadzenia w nim znaczących poprawek w zawieszeniu i zbieżności kół.