Szukaj

Synchronizator - co to jest?

Synchronizator to urządzenie, którego zadaniem jest wyrównanie prędkości obrotowych wałka pośredniego z wałkiem głównym w skrzyni biegów. Wykorzystuje się go w przekładniach ręcznych w celu wyeliminowania uciążliwej konieczności wyrównywania tych obrotów przez kierowcę samodzielnie, na przykład poprzez wysprzęglenie biegu po każdej jego zmianie lub używanie międzygazu. Użycie synchronizatora poprawia również ogólny komfort jazdy poprzez eliminację zgrzytów i hałasów, które potencjalnie mogą wystąpić podczas zmiany przełożenia w skrzyni niezsynchronizowanej.

Skrzynia biegów z synchronizatorem została opracowana w roku 1919, a po raz pierwszy wykorzystana w seryjnie produkowanym samochodzie w 1928 roku za sprawą marki Cadillac. Poza rynkiem amerykańskim zaczęła się pojawiać w latach 50.

Synchronizator - zasada działania

  1. Wybierak skrzyni biegów przesuwa się za sprawą poruszenia dźwigni przez kierowcę.
  2. W ruch zostaje również wprawiona tuleja przesuwna wraz z przymocowanymi do niej widełkami. Tuleja przesuwa się na piaście synchronizatora w kierunku koła zębatego danego biegu.
  3. Ruch tulei prowadzi do przesunięcia rygli synchronizatora, które są zamontowane dookoła piasty.
  4. Rygle wpychają się w otwory pierścienia synchronizującego i przesuwają go do momentu, w którym wyrównana zostanie prędkość obrotowa pomiędzy kołem zębatym a wałkiem.
  5. Zęby tulei zazębiają się z pierścieniem i wślizgują na wieniec koła wybranego biegu. Dochodzi do zblokowania całego układu i przeniesienia napędu przez dany bieg.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł