SUV to typ samochodu, który łączy cechy modeli osobowych i terenowych. Jak wskazuje kryjąca się pod skrótem nazwa ang. Sport Utility Vehicle, to pojazd przeznaczony do celów użytkowych i rekreacyjnych. Nie ma ściśle określonej definicji SUV-ów, która wyznaczałaby konkretne parametry lub rozwiązania konstrukcyjne i przez to kwalifikowałaby określone modele do tej grupy aut.
Historycznie SUV-y wywodzą się z popularnych samochodów terenowych, których pierwotna rola wozów dla wojska z czasem zaczęła ewoluować w stronę przeznaczenia rekreacyjnego dla zwykłych klientów.
Za modele, które dały początek klasie SUV-ów, uważa się Land Rovera Range Rovera z roku 1970, a w USA - Jeepa Cherokee z roku 1984. Od tamtego czasu SUV-y z czasem odchodzą od swoich terenowych korzeni i zbliżają się do zwykłych modeli osobowych. Spora część obecnie sprzedawanych SUV-ów nie jest już wyposażona w napęd na cztery koła, nie wspominając o reduktorze.
Mimo tego popularność aut tego typu tylko rośnie. Ich udział w rynku zaczął być dostrzegalny na początku lat 90. Znacznie wzrósł w drugiej połowie tej dekady, gdy swoich reprezentantów w tym segmencie zaczęli tworzyć najwięksi gracze przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie na najbardziej rozwiniętych rynkach udział SUV-ów w całkowitej sprzedaży zbliża się już do 50 proc. i przebija tradycyjne sedany 2 do 1. Za sprawą SUV-ów znacznie skurczył się rynek vanów, od których przejęły one rolę samochodów rodzinnych.