Szukaj

Stopień sprężania - co to jest?

Stopień sprężania to wielkość geometryczna będąca stosunkiem objętości cylindra silnika w momencie, gdy tłok znajduje się w górnym martwym położeniu (GMP) do objętości cylindra silnika w momencie, gdy tłok znajduje się w dolnym martwym położeniu (DMP)

Z punktu widzenia faz pracy silnika jest stosunek objętości roboczej cylindra na końcu suwu ssania do objętości roboczej cylindra na końcu suwu sprężania. Stopień sprężania jest często mylony z ciśnieniem sprężania. Tymczasem stopień sprężania to wartość niezmienna dla danego silnika, podczas gdy ciśnienie sprężania zmienia się wraz ze zmianą warunków pracy jednostki napędowej. Stopień sprężania silnika decyduje o sprawności energetycznej silnika. Im większy stopień sprężania, tym wyższa wydajność energetyczna silnika. 

Typowe wartości stopnia sprężania dla różnych typów silników spalinowych wyglądają następująco:

  • silniki o zapłonie iskrowym: 7.5 - 13
  • silniki o zapłonie iskrowym z doładowaniem: 8 - 10
  • silniki o zapłonie samoczynnym z doładowaniem: 9 - 11

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł