Szukaj

Start&Stop - co to jest?

System Start&Stop (zapisywany również jako Start-Stop, Start/Stop) to montowany w nowych samochodach układ, którego zadaniem jest wyłączanie silnika spalinowego podczas krótkotrwałego postoju, np. na czerwonym świetle na skrzyżowaniu, a następnie jego ponowny rozruch. W swoim założeniu system Start&Stop ma wpływać na ograniczenie zużycia paliwa oraz obniżenie poziomu emisji CO2 do atmosfery.

Kto montuje układy Start&Stop?

Obecnie układ wyłączający silnik podczas krótkotrwałego postoju montują już wszyscy producenci samochodów (z bardzo małymi wyjątkami). Prace nad stworzeniem układu wyłączającego i włączającego silnik były już prowadzone od lat 70. ubiegłego wieku. Od lat 90. układ tego typu montowany był między innymi w Volkswagenach (Golf, Lupo 3L), później a także Audi A2 3L.

Jak działa układ Start&Stop?

Wyłączenie i ponowne włączenie silnika następuje zależnie od producenta w różny sposób. Powodem różnic może być zamontowana przekładnia. W samochodach ze skrzynią manualną wyłączenie jednostki napędowej odbywa się po ustawieniu dźwigni w pozycję luzu i puszczeniu sprzęgła. Wznowienie pracy silnika następuje po wybraniu biegu. W wielu modelach specjalny sterownik dba o ustawienie tłoków w takim układzie, aby maksymalnie ułatwić jego ponowne uruchomienie.

W przypadku pojazdów z automatyczną skrzynią biegów silnik wyłącza się w momencie naciśnięcia pedału hamulca, wznowienie pracy następuje po jego puszczeniu. Po wyłączeniu silnika spalinowego wszystkie systemy pokładowe działają bez żadnych zmian, jak podczas normalnej pracy samochodu.

Jakie są konsekwencje stosowania systemu Start&Stop?

W samochodach wyposażonych w układ Start&Stop najbardziej narażone na szybkie zużycie są akumulatory (ich żywotność wynosi w granicach 2-3 lat). Dlatego też w modelach z tym usprawnieniem montuje się specjalne akumulatory doposażone w czujnik EBS (z ang. Electronic Battery Sensor). Jego zadaniem jest monitorowanie stanu akumulatora i niedopuszczenie do jego całkowitego rozładowania. Gdy poziom energii jest zbyt niski, system Start&Stop nie wyłączy silnika, dopóki akumulator nie będzie znów naładowany.

Na zwiększone obciążenia narażone są również rozrusznik (w pojazdach z systemem Start&Stop ma on zmienioną konstrukcję zębnika, co ma podnieść jego wytrzymałość na częste rozruchy), a także alternator. Problem stanowią również pojazdy z silnikami wyposażonymi w turbosprężarki. Nie zaleca się wyłączać silnika bezpośrednio po zakończeniu podróży, bez schłodzenia turbiny. W samochodach z systemem Start&Stop dzięki specjalnemu czujnikowi określana jest temperatura turbiny oraz moment, w którym silnik może być wyłączony.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł