Szukaj

Sprzęgło Haldex - co to jest?

Rodzaj sprzęgła wielotarczowego, opracowanego przez szwedzką firmę o tej samej nazwie, które służy do dołączania napędu jednej osi oraz różnicowania prędkości obrotowej osi w samochodach z automatycznie dołączanym napędem na cztery koła (4WD). Sprzęgło firmy Haldex stosowane jest od lat powszechnie w samochodach z Grupy Volkswagena, a także m.in. Forda, Volvo i Opla.

Zasada działania sprzęgła Haldex

Z reguły sprzęgło ma za zadanie dołączyć tylną oś (rzadziej przednią) w samochodzie ze stałym napędem przednim. Mocowane jest przy tylnym mechanizmie różnicowym.

Gdy koła obu osi obracają się z identyczną lub bardzo zbliżoną prędkością, wówczas cała wartość momentu obrotowego z silnika przekazywana jest tylko na przednią oś. W momencie, gdy układ wykryje uślizg przednich kół, następuje automatyczne zablokowanie tarcz sprzęgła (częściowe lub w przypadku dużej różnicy całkowite). Powoduje to częściowe lub całkowite przeniesienie momentu obrotowego na tylną oś. System Haldex działa płynnie i całkowicie niezależnie od woli kierowcy.

Podczas jazdy na wprost, bez poślizgu, bez przyspieszania, z reguły na tylną oś dołączaną tylko minimalna wartość momentu obrotowego (do 5 proc.). Kiedy sprzęgło zaczyna pracować (blokować się) wartość momentu trafiająca na oś dołączaną rośnie adekwatnie do stopnia zablokowania. W sytuacji ekstremalnej, kiedy sprzęgło zostanie zablokowane całkowicie, prędkość obrotowa osi przedniej i tylnej zostaje wyrównana, co w wyjątkowych warunkach może doprowadzić do przeniesienia 100 proc. momentu obrotowego na oś dołączaną. To największa różnica pomiędzy sprzęgłem Haldex a typowym sprzęgłem wiskotycznym (lepkościowym), które nie jest zdolne do całkowitego zablokowania. 

Haldex od 1. do 5. generacji

Rozwój układu napędowego firmy Haldex sprawił, że na rynku obecnie mamy aż 5 generacji tego typu napędu. W pierwszej za blokowanie sprzęgła odpowiada pompa hydrauliczna, w drugiej pompa współpracowała w zaworami elektrycznymi płynnie regulującymi blokowanie, a w trzeciej pojawiła się pompa elektryczna, wspomagająca pracę pompy hydraulicznej.

Czwarta generacja to rozwiązanie bez hydraulicznej pompy, w pełni elektroniczne, a więc szybciej, płynniej i bardziej zależnie od warunków drogowych oraz indywidualnych ustawień kierowcy. Piąta generacja to rozwój czwartej, przede wszystkim w zakresie obniżenia masy i zmniejszenia oporów wewnętrznych.  

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł