Spoiler (alternatywna pisownia: spojler) to element aerodynamiczny mający za zadanie zmianę kierunku lub sposobu przepływu powietrza nad pojazdem (ew. po bokach).
W przypadku aut cywilnych spoilery mają znaczenie raczej symboliczne i poprawiają przede wszystkim estetykę pojazdu. Prawdziwe spoilery można spotkać w wyczynowych konstrukcjach wyścigowych (bolidach różnych formuł, ale również prototypach i wozach klasy GT), w których duży docisk aerodynamiczny stanowi jeden z fundamentalnych elementów funkcjonowania projektu.
Za spojlery często uznawane są wszystkie elementy aerodynamiczne pojazdu bez względu na ich formę i sposób funkcjonowania. W rzeczywistości rozróżnia się jednak kilka rodzajów elementów tego typu. Mogą to być zamontowane w różnych miejscach nadwozia lotki lub wysunięty spod przedniego zderzaka splitter. Spojlery są przymocowane bezpośrednio do górnej krawędzi nadwozia i działają poprzez zaburzenie opływu powietrza wokół niego(co generuje różnicę ciśnień i docisk w miejscu oderwania).
Profile aerodynamiczne odsunięte od nadwozia to skrzydła. Działają one na takiej samej zasadzie co skrzydła samolotu, z tą różnicą, że wygenerowana przez nie siła nośna skierowana jest nie w górę, a w dół (tak jakby skrzydło było obrócone do góry nogami). W porównaniu do spojlera, oprócz innego wyglądu, skrzydło różni się również generowaniem większego oporu ruchu. To jednak z kolei zwiększa również ich wydajność w docisku aerodynamicznym.