Sonda lambda to rodzaj czujnika tlenowego, którego zadaniem jest bieżąca kontrola ilości tlenu zawartego w spalinach. Podczas jazdy sonda lambda funkcjonuje w sposób nieprzerwany, monitorując skład mieszanki paliwowo-powietrznej pod względem dążenia do jej optymalnego składu w proporcji 14,7 :1 (stosunek masy powietrza do masy paliwa). Sondy lambda montuje się standardowo we wszystkich pojazdach już od kilku dekad – pierwsze pojawiły się w roku 1992.
Gdzie się znajduje i jak działa sonda lambda?
Sonda lambda jest montowana w układzie wydechowym pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym i wyposażonych w katalizator. Sonda wysyła odpowiedni sygnał do jednostki sterującej pracą układu wtryskowego. Gdy tlenu jest za dużo – o konieczności zubożenia, a gdy za mało – o konieczności wzbogacenia mieszanki paliwowo-powietrznej. System jest tak zaprojektowany, iż zawsze dąży do uzyskania optymalnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Sondy lambda - rodzaje
W pojazdach stosowane są dwa rodzaje sond lambda:
Sonda lambda - co się psuje?
Najczęstsze uszkodzenia sondy lambda są spowodowane wnikaniem cząsteczek oleju lub wody do układu wydechowego. Do jej przedwczesnego zużycia przyczynia się również nieprawidłowo funkcjonująca instalacja elektryczna oraz stałe obciążenia mechaniczne, termiczne i chemiczne, jakim jest poddawana przez cały okres eksploatacji. Uszkodzenie sondy lambda jest sygnalizowane poprzez wyświetlenie się komunikatu "Check engine" na desce rozdzielczej.
Kiedy wymieniać, jakie kupować i jak montować?
Sondę lambda (zarówno 1V, jak i 5V), powinno się wymieniać po przebiegu ok. 100 tys. km. Wymieniając czujnik warto zastanowić który jego wariant kupić. Sondy z fabrycznie montowaną wtyczką mogą być nawet trzykrotnie droższe od tak zwanych uniwersalnych, bez wtyczki. Nie warto przepłacać, ponieważ montaż nowej sondy jest bardzo prosty i polega na odcięciu wiązki z wtyczką z uszkodzonego czujnika, a następnie połączeniu z kablami nowej.
Podczas montażu należy zwrócić uwagę na zgodność rozmiaru gwintu nowej sondy z otworem w układzie wydechowym silnika. Niezbędne jest sprawdzenie wartości napięcia, do którego dopasowana jest określona sonda, oraz liczby przewodów. Powinny być dwa przewody w jednowoltowych i cztery w sondach pięciowoltowych.