SOHC to rozwiązanie konstrukcyjne w silnikach spalinowych, w których zastosowano jeden wałek rozrządu w głowicy cylindrów.
Na przestrzeni lat w silnikach spalinowych znajdowano różne sposoby rozwiązania zaworów wtryskowych i wydechowych. Tak powstały silniki:
Historycznie SOHC jest rozwiązaniem nowocześniejszym od OHV, ale jeszcze nie tak zaawansowanym jak DOHC. Wałek rozrządu został przeniesiony już nad głowicę. Napędza go tutaj pasek rozrządu lub łańcuch, rzadziej koła zębate. Zarówno zawory wtryskowe, jak i wydechowe są jednak sterowane jeszcze przez ten sam wałek. Na wałku znajdują się odpowiednio ukształtowane popychacze, które wraz z kolejnymi obrotami wałka otwierają i zamykają kolejne zawory.
Kolejnym stopniem rozwoju projektów silnika spalinowego było wprowadzenie oddzielnych wałków rozrządu dla zaworów wtryskowych i wydechowych. Pozwoliło to zwiększyć precyzję pracy zaworów i zmianę w fazach rozrządu w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Tak powstały dominujące dziś silniki DOHC.