Reduktor – co to jest?
W rozumieniu technicznym, to rodzaj skrzyni rozdzielczo-redukcyjnej, której zadaniem jest nie tylko rozdzielanie napędu na cztery koła, ale również redukowanie wszystkich przełożenia w układzie napędowym. Terenowe reduktory mają z reguły przełożenie 2:1, są też rozwiązania o wysokich przełożeniach, np. 1,5:1 lub 4:1. W pojazdach użytkowych i niektórych quadach stosuje się reduktory trzybiegowe (przełożenia redukowane są dwustopniowo).
Po co reduktor?
Reduktor stosuje się w celu skrócenia przełożeń. Ma to na celu zwiększenie siły napędowej na kołach, przy jednoczesnej redukcji prędkości. W konsekwencji uzyskiwany jest zwiększony uciąg pojazdu oraz ułatwienie jazdy w terenie. Włączenie reduktora zaleca się szczególnie podczas pokonywania stromych podjazdów i zjazdów oraz jazdy po kopnym piachu. Generalnie jednak powinno się go włączać w sytuacjach, kiedy pojazd znajduje się w terenie wymagającym niedużych prędkości jazdy.
Jak to działa?
Skrzynia rozdzielczo-redukcyjna stanowi rodzaj przystawki do skrzyni biegów. Jej zadaniem jest przenoszenie napędu na drugą oś (w praktyce zawsze na przednią). Skrzynia rozdzielczo-redukcyjna pośredniczy w przenoszeniu momentu obrotowego na tylną oś. W jej wnętrzu znajduje się przekładnia (łańcuchowa lub zębata), która wyprowadza z wnętrza skrzyni drugi wał napędowy w kierunku przedniej osi.
Dołączany czy 4x4?
Jeżeli skrzynia rozdzielcza nie ma żadnych dodatkowych mechanizmów poza tą jedną przekładnią, wtedy realizowany jest układ z dołączanym napędem, który może być ręczny lub automatyczny. Natomiast gdy wewnątrz skrzyni rozdzielczej znajduje się mechanizm różnicowy, który różnicuje prędkość obrotową tylnego i przedniego wału napędowego, wtedy mówimy o stałym napędzie na obie osie lub potocznie na cztery koła.