Skrzynia korbowa to element silnika spalinowego, w której pracuje wał korbowy. Obrazowo można wyobrazić ją sobie jako jedną z dwóch głównych części silnika. Od góry tworzy go blok cylindrowy, od dołu opisywana skrzynia.
Element ten wykonany jest najczęście z piaskowanego żeliwa. Centralnym punktem skrzyni korbowej jest obracający się wał korbowy. Od spodu utrzymuje również głowice cylindrów oraz wałki rozrządu. W skrzyni od strony konstrukcyjnej można wyróżnić kolejne ważne punkty: powierzchnię uszczelnienia głowicy cylindra, gniazda tulei bieżnej cylindra, otwory na popychacze oraz otwory pod śruby głowicy cylindra. Od spodu skrzynia zabudowana jest przez miskę olejową. W ten sposób jest ona odpowiedzialna również za smarowanie jednostki.
Skrzynia korbowa jest elementem zamkniętym, przez co mogą się gromadzić w niej gazy spalinowe. Prowadzi to do szybszej degradacji części mechanicznych silnika oraz pogorszenia właściwości oleju silnikowego. Dlatego w przypadku rozpoznania oznak zanieczyszczenia skrzyni korbowej (nierówna praca na biegu jałowym, spadek mocy) należy ją odpowietrzyć.
Usługę taką wykonują warsztaty mechaniczne przy pomocy specjalistycznego sprzętu, który się podłącza pod zawór odmy. Z jego pomocą spaliny odprowadzane są przez kolektor do komór spalania silnika.