Skok tłoka to droga pokonywana przez tłok w cylindrze od górnego martwego położenia (GMP) do dolnego martwego położenia (DMP). Zwykle wartość skoku tłoka wyznacza pojemność skokową cylindra, a ta pomnożona przez ilość cylindrów daje nam pojemność skokową silnika.
W zależności od długości skoku tłoka wyróżniamy silniki długoskokowe (wartość skoku tłoka jest większa od średnicy tłoka) oraz krótkoskokowe (wartość skoku tłoka jest mniejsza niż średnica tłoka). Gdy obie wartości są sobie równe, wówczas mamy do czynienia z tzw. silnikami kwadratowymi.
Najczęściej długoskokowa konfiguracja cylindrów charakterystyczna jest dla silników wolnoobrotowych rozwijających duże momenty obrotowe już przy niskich prędkościach obrotowych (mieszanka paliwowo - powietrzna w tym przypadku ma więcej czasu na pełne spalenie). Silniki krótkoskowe to najczęściej jednostki wysokoobrotowe o charakterystyce sportowej, osiągające maksymalny moment obrotowy w górnym zakresie prędkości obrotowych.