Silnik czterosuwowy to typ silnika spalinowego, w którym jeden cykl pracy składa się z czterech suwów tłoka w cylindrze.
Tłok znajdujący się w cylindrze porusza się ruchem posuwistym. Wyróżnia się dwa skrajne położenia tłoka: DMP, czyli dolny martwy punkt (tłok znajduje się najbliżej wału korbowego) oraz GMP, czyli górny martwy punkt (tłok znajduje się najdalej od wału korbowego).
Silnik czterosuwowy - etapy pracy
Jeden cykl pracy silnika czterosuwowego można podzielić na następujące etapy:
- suw dolotu - tłok znajduje się w GMP, zaczyna poruszać się w dół aż do osiągnięcia DMP. Przy okazji przemieszczania się tłoka w dół w cylindrze wytwarzane jest podciśnienie. Towarzyszy temu otwarcie zaworu ssącego wytworzone przez cofający się tłok podciśnienie powoduje zassanie do wnętrza cylindra powietrza.
- suw sprężania - tłok znajduje się w DMP, we wnętrzu cylindra znajduje się zassane powietrze. Tłok zaczyna się przemieszczać w kierunku świecy, zawór ssący zostaje zamknięty, zassane powietrze zostaje uwięzione we wnętrzu cylindra. Poruszający się tłok zmniejsza objętość użyteczną cylindra powodując sprężanie powietrza. Towarzyszy temu wzrost ciśnienia w cylindrze oraz gwałtowny wzrost temperatury sprężonego powietrza, gdy tłok znajduje się niemal w położeniu GMP. Do wnętrza cylindra zostaje wtryśnięte paliwo. Powstała mieszanka paliwowo - powietrzna jest silnie wybuchowa. Przeskakująca iskra na świecy powoduje zapalenie mieszanki.
- suw pracy - tłok znajduje się w GMP. Zapalona mieszanka paliwowo - powietrzna wytwarza bardzo wysokie ciśnienie. Rozprężający się gaz powoduje przemieszczenie tłoka z GMP do DMP. Gdy tłok osiągnie DMP, kończy się trzeci suw - suw pracy; jest to najważniejszy suw w całym cyklu, dzięki któremu wytwarzana jest energia mechaniczna napędzająca silnik.
- suw wylotu - tłok znajduje się w DMP. Po osiągnięciu tego punktu posiada energię kinetyczną pozwalającą mu na kontynuowanie przemieszczania się w kierunku GMP. Towarzyszy temu otwarcie zaworu wydechowego, dzięki czemu powstałe w wyniku spalenia mieszanki paliwowo - powietrznej gazy mogą wydostać się z cylindra. Gdy tłok osiągnie położenie GMP, czwarty suw - suw wylotu - zostaje zakończony. Po zakończeniu suwu wylotu cały cykl się powtarza. Dzięki połączeniu tłoka z wałem korbowym za pomocą korbowodu energia powstała podczas spalania mieszanki paliwowo - powietrznej może zostać zamieniona na energię mechaniczną napędzającą koła samochodu.