Silentblok – co to takiego?
Jest to popularna tuleja metalowo-gumowa będąca łącznikiem elastycznym montowanym w zawieszeniu pojazdu. Jej podstawowym zadaniem jest tłumienie drgań w czasie jazdy. W nowszych modelach samochodów silentbloki są zastępowane innymi rozwiązaniami, wykorzystującymi tym celu m.in. tworzywa sztuczne i silikon.
Jak jest zbudowany?
Tuleja metalowo-gumowa składa się z dwóch części metalowych – wewnętrznej (z przewulkanizowaną do niej gumą) oraz wciskanej na nią tulei zewnętrznej. Jako element elastyczny używana jest guma syntetyczna lub tworzywa sztuczne łączone z częściami metalowymi lub aluminiowymi poprzez klejenie. Obecnie w zawieszeniach, a także coraz częściej do amortyzacji silników, stosuje się tuleje wypełnione olejem silikonowym, skuteczniej tłumiącym drgania w porównaniu z gumą.
Co się psuje?
W silentblokach najczęściej dochodzi do rozrywania ich połączeń lub pęknięcia części gumowej (w szczególności dotyczy to tulei metalowo-gumowych przednich wahaczy). W przypadku łączników wypełnionych olejem silikonowym problemem są natomiast jego wycieki. Czasami uszkodzenia powoduje także niewłaściwy montaż elastycznego łącznika.
Jak wymieniać?
Aby wymienić elastyczny łącznik należy zdemontować wahacz z samochodu, a następnie wypchnąć łącznik z otworu (przy użyciu warsztatowej prasy hydraulicznej z pomiarem siły nacisku). Przed zamontowaniem nowego łącznika konieczne jest dokładne wyczyszczenie otworu montażowego z potencjalnych ognisk korozji. Natomiast w przypadku tulei łącznika z zewnętrznym płaszczem gumowym, należy posmarować gumową część środkiem poślizgowym, np. rozpuszczalnikiem organicznym, aby ułatwić jej prawidłowe wciśnięcie.