Short shifter – co to jest?
Określenie to stosuje się do specjalnie przekonstruowanej dźwigni zmiany biegów, której zadaniem jest skrócenie skoku lewarka przy zmianie poszczególnych przełożeń.
Jak to działa?
W przypadku short shiftera jego działanie polega na wydłużeniu odległości pomiędzy łożyskiem dźwigni zmiany biegów (potocznie nazywanym jabłkiem), a wodzikiem zamocowanym do wybieraka skrzyni biegów. Jednocześnie skracana jest również długość lewarka. Odległość pomiędzy łożyskiem a wodzikiem musi być dobrana optymalnie: zmiana może bowiem powodować w skrajnym przypadku uszkodzenie przekładni. Dzieje się tak głównie z powodu nieprawidłowej odległości pomiędzy łożyskiem a wodzikiem, co uniemożliwia precyzyjnie wybieranie poszczególnych przełożeń. Ze względu na zbyt krótki skok dźwigni nie da się „wbić” odpowiedniego biegu.
Jaki short shifter?
Można kupić gotowe zestawy short shifterów przygotowane dla konkretnych modeli samochodów. W większości przypadków skracają one skok lewarka dźwigni zmiany biegów o ok. 50%. Przed montażem short shiftera należy upewnić się czy sprawne są synchronizatory poszczególnych biegów, podobnie jak gumowe tulejki w układzie zmiany biegów oraz sprzęgło. Niedopełnienie tych wymogów może skutkować szybkim i trwałym uszkodzeniem skrzyni biegów.