Szukaj

RWD - Rear Wheel Drive - co to jest?

RWD to skrót od angielskiego pojęcia Rear Wheel Drive, czyli napędu na tylną oś. To historycznie najstarsze rozwiązanie dziś utożsamiane jest z samochodami o sportowych aspiracjach, ponieważ zapewnia ono najlepszą kontrolę i precyzję prowadzenia. Moc jest efektywnie przekazywana na koła tylne, podczas gdy przednie zajmują sie skręcaniem.

Napęd RWD: wady i zalety

Zastosowanie tylnego napędu związane jest z kilkoma następstwami, które są bardzo widoczne podczas prowadzenia samochodu.

  • Zwiększona efektywność i precyzja: przekazanie napędu na tylną oś zapewnia lepszą przyczepność podczas przyspieszania i skręcania, ponieważ każdej osi przydzielone jest tylko jedno zadanie. Napęd na tył jest skuteczniejszy w przenoszeniu mocy. Wynika to z praw fizyki: podczas przyspieszania samochód przechyla się do tyłu, przez co zapewnia lepszy docisk tylnej osi. Samochody z częścią układu napędowego przeniesioną na tył na ogół wykazują również lepszy rozkład mas pomiędzy osiami niż przednionapędowe.
  • Większa trwałość: przekazanie mocy poprzez wał napędowy na oś tylną jest rozwiązanie prostszym, ale przez to solidniejszym niż bardziej skomplikowane układy przekazujące napęd z umieszczonego z przodu silnika na oś przednią.
  • Mniejszy promień skrętu: rzadko wspominaną, a cenną przewagą, jaką daje napęd na tył, jest możliwość większego skrętu kół przednich, co wiąże się (potencjalnie) z lepszą zwrotnością aut tylnonapędowych.
  • Trudniejsze prowadzenie przy obniżonej przyczepności podłoża: napęd RWD wymaga większych umiejętności i skupienia nawet podczas jazdy po suchym asfalcie, ponieważ wyposażony w niego samochód wykazuje tendencję do nadsterowności. Jest to szczególnie widoczne przy opadach deszczu lub śniegu, gdy większa moc przekazywana na tylną oś może przyczynić się do wczesnej inicjacji poślizgów.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł