Rozstaw osi to wyrażony najczęściej w milimetrach bądź centymetrach parametr określający odległość pomiędzy środkiem koła przedniego a środkiem koła tylnego. W przypadku pojazdów wieloosiowych rozstaw osi może odnosić się do odległości pomiędzy środkiem kół przednich a napędzanych, albo pomiędzy środkiem kół przednich a środkowym punktem pomędzy osiami tylnymi.
Rozstawi osi ma kluczowy wpływ na wiele cech samochodu:
Obecnie twórcy samochodów starają się osiągnąć względnie duży rozstaw osi przy krótkich zwisach (odległość pomiędzy środkiem koła a przednim lub tylnym krańcem samochodu). Krótszy rozstaw poprawia zwrotność, dzięki czemu mniejszymi autami łatwiej się parkuje i manewruje na mniejszej przestrzeni.
Większy rozstaw osi wpływa jednak na wyższy poziom bezpieczeństwa: przyczynia się do pewności kierowcy, stabilności samochodu przy wyższych prędkościach i przy następstwach zderzeń. Dłuższy rozstaw osi przyczynia się również do bardziej komfortowego pokonywania nierówności poprzecznych.
Z powyższych względów (ale i reprezentacyjnych: dłuższy samochód kojarzy się z większą przestrzenią w środku i bardziej prestiżowym przeznaczeniem) niektóre samochody oferowane są również w wersjach przedłużonych o kilka lub nawet kilkadziesiąt centymetrów. Oznaczone są one literą L (skrót od angielskiego Long lub niemieckiego Lang), LWB (angielskie Long Wheelbase - długi rozstaw osi) lub EWB (angielskie Extended Wheelbase - przedłużony rozstaw osi).
Najczęściej zabieg przedłużania spotyka się w przypadku limuzynych, takich jak Audi A8 L czy Rolls-Royce Ghost EWB. Z różnych powodów (tak preferencji klientów, na przykład na rynku chińskim, jak i czysto pragmatycznych) przedłużone wersje spotyka się również przy popularnych samochodach terenowych, jak Jeep Wrangler LWB, oraz wozów dostawczych.