Resor piórowy to element jednego z typów zawieszenia wykorzystywany w samochodach osobowych i użytkowych. Historią sięga on XIX wieku, gdy zaczął być wykorzystywany w powozach konnych. Obecnie resory piórowe zostały w dużej mierze zastąpione przez sprężyny śrubowe, choć wciąż jeszcze są wykorzystywane na przykład w pick-upach i pojazdach użytkowych, a w zmodernizowanej formie - również w niektórych samochodach osobowych i sportowych.
Jak jest zbudowany resor piórowy?
Resor piórowy składa się z płaskowników wykonanych ze stali sprężynowej. Nazywane są one piórami i stąd też pochodzi nazwa tego rozwiązania. Pióra mieszczone są równolegle do osi wzdłużnej pojazdu (rzadziej poprzecznie). Płaskownik będący piórem głównym jest najdłuższy, każdy kolejny, umieszczony nad nim lub pod nim, jest natomiast krótszy od poprzedniego. Poszczególne płaskowniki są połączone ze sobą za pomocą śruby ustalającej, która przechodzi przez ich środki, oraz stalowych opasek ściągających. Używa się ich by zapobiec rozjeżdżaniu się poszczególnych piór.
Resor piórowy - jak się go mocuje?
Resor piórowy jest mocowany do pochwy mostu napędowego lub belki osi za pomocą strzemion. Resor osadza się z jednej strony na sworzniu, z drugiej na wieszaku. W przypadku resorów o płaskich zakończeniach zamiast wieszaka stosuje się ślizgacz lub gniazda z poduszkami gumowymi.
Gdzie jest stosowany resor piórowy?
Resory piórowe są wykorzystywane w tylnych zawieszeniach pojazdów dostawczych oraz pick-upów, ze względu na ich wytrzymałość i odporność na znaczne obciążenia (nawet ponad 1 tony). Obecnie resory piórowe można spotkać na przykład w takich modelach, jak Nissan Navara, Mitsubishi L200 czy Ford Ranger.
Resory piórowe wykazują szereg zalet również w przypadku samochodów osobowych: dużą wytrzymałość, niską masę nieresorowaną oraz kompaktowe wymiary, które nie zabierają przestrzeni z kabiny i bagażnika. W związku z tym to pozornie archaiczne, a w wielu przypadkach dobre rozwiązanie było stosowane jeszcze w niedawnych generacjach Chevroleta Corvette.