Reflektory laserowe – co to jest?
Jest to oświetlenie samochodowe wykorzystujące w swoim działaniu lasery półprzewodnikowe, charakteryzujące się dwukrotnie większym zasięgiem niż tradycyjne diody LED. Reflektory laserowe są obecnie montowane w samochodach marki BMW (w hybrydowym i8, w długich światłach drogowych) oraz Audi (R8 też w długich, ale współpracujące ze światłami LED).
Jak to działa – BMW i8
W każdej z lamp laserowych znajdują się trzy lasery półprzewodnikowe. Emitują on skupione światło niebieskie (o długości fali 450 nm). Trzy wiązki trzech laserów trafiają do pryzmatu, który łączy je w jedną i kieruje na fosforową płytkę o średnicy 0,4 mm. Ta ostatnia rozświetla się pod wpływem promieniowania laserowego. Dzięki wzbudzonemu w ten sposób fosforowi światło niebieskie jest zamieniane na światło o barwie zbliżonej do światła dziennego (temperatura barwowa 5500 K). W ostatniej fazie światło trafia z fosforowej płytki do odbłyśnika, który kieruje je na obszar przed pojazdem.
Jak to działa – Audi R8
W reflektorach montuje się po cztery diody laserowe (wiązki są łączone w jedną). Podobnie jak w BMW barwa światła jest zamieniana z niebieskiej na białe oraz formowany jest ostateczny kształt jego wiązki trafiającej przed pojazd.
Reflektory laserowe – korzyści wynikające z ich stosowania
Diody laserowe zużywają mniej energii i wytwarzają mniej ciepła – nie ma zatem konieczności stosowania specjalnego chlodzenia. Mają ponadto dwukrotnie większy zasięg niż światła LED-owe – nawet do 500 metrów przed pojazdem. Wiązka światła laserowego jest przy tym na bieżąco regulowana przez zespół czujników i kamer, w celu zapobiegania przed oślepianiem innych kierowców.