Reflektor - co to jest?
Lampa samochodowa służąca do oświetlania drogi w warunkach ograniczonej widoczności (noc, niekorzystne warunki pogodowe, mgła). Zwykle reflektor składa się ze źródła światła, czyli żarówki, odbłyśnika oraz klosza (szyby). Najpopularniejszym źródłem światła w reflektorach jest żarówka wykorzystująca żarnik (np. żarówka halogenowa) lub wyładowcza żarówka ksenonowa (wykorzystująca łuk świetlny). Żarówka halogenowa ma postać bańki szklanej wypełnionej gazami z grupy halogenków (związki jodu i bromu), we wnętrzu której znajduje się pojedyncze lub podwójne włókno wolframowe, tworzące żarnik. W procesie generowania oświetlenia, żarówki halogenowe wykorzystują cykl halogenowy. Z kolei żarówki ksenonowe wykorzystują do generowania światła technologię łuku świetlnego (elektrycznego) powstającego pomiędzy dwiema elektrodami. W odróżnieniu od żarówki halogenowej, żarówka ksenonowa ma zdecydowanie wyższą wydajność świetlną przy zużywaniu wyraźnie mniejszej ilości energii elektrycznej. Jednocześnie brak konwencjonalnego żarnika sprawia, że trwałość żarówki ksenonowej jest nieporównywalnie większa w porównaniu do żarówki halogenowej. Odbłyśnik może mieć formę paraboliczną (w celu uzyskania wymaganego przepisami strumienia światła mijania koniecznym jest stosowanie pozaogniskowego mechanizmu ustawienia żarówki oraz optycznych elementów szyby), FF (nie wymaga stosowania żadnych dodatkowych elementów (przesłon, elementów optycznych) na szybie reflektora, w celu uzyskania zgodnego z przepisami rozkładu strumienia świetlnego; reflektory z odbłyśnikiem FF rozpoznać można po gładkiej szybie i żarówce wyposażonej w „czepek” na czubku) lub dwuelipsoidalną DE - projektorową (wymaga stosowania dodatkowej przesłony). Przyszłość oświetlenia samochodowego kreują reflektory ksenonowe, które przy mniejszej energochłonności i wyższej trwałości, zapewniają jednocześnie nieporównywalnie wyższą skuteczność działania (barwa wytwarzanego światła jest zbliżona do barwy światła dziennego).