Przepustnica to element silnika benzynowygo, który odpowiada za regulację ilości powietrza doprowadzanego do cylindrów, a w efekcie - za przyspieszenie samochodu. Przepustnica ma formę zaworu motylkowego, jest zlokalizowana w kanale dolotowym za filtrem powietrza i połączona z pedałem przyspieszenia za pomocą metalowej linki oraz sprężyny.
Wciśnięcie pedału powoduje szersze uchylenie przepustnicy, czego efektem jest zwiększenie obrotów silnika i jego mocy. Od ruchu przepustnicy zależna jet dawka dostarczanego do cylindrów paliwa. O niej decyduje sterownik silnika na podstawie informacji otrzymywanych przez czujnik położenia przepustnicy. Jeśli kierowca nie naciska pedału przyspieszenia, zawór w przepustnicy jest zamknięty, ale z pomocą dodatkowego silniczka krokowego do silnika doprowadzane jest tyle powietrza, by ten nie zgasł.
Awarii może ulegać silniczek krokowy bądź czujnik, ale najczęstszym problemem jest gromadzący się w przepustnicy brud. Może on pochodzić z filtra powietrza bądź paliwa. Zanieczyszczenia powodują trudności z zamknięciem zaworu, przez co do cylindrów trafia niewłaściwa ilość paliwa. Objawami usterki przepustnicy może być nierówna praca na biegu jałowym, gaśnięcie silnika lub wolna reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszenia.
Brudną przepustnicę można wyczyścić poprzez spryskanie jej przeznaczonym do tego preparatem bądź benzyną ekstrakcyjną. Rozpuszczony brud należy usunąć z pomocą miękkiej ściereczki bądź pędzelka. Podobną operację można przy okazji zaaplikować silnikowi krokowemu.