Przełożenie stosunek prędkości obrotowej koła napędzającego do prędkości obrotowej koła napędzanego. To parametr typowy dla przekładni składających się ze współpracujących ze sobą kół zębatych. Zmiana prędkości obrotowej to podstawowy cel skrzyni biegów. Tą można opisać jako układ wielu kół zębatych o różnych średnicach i liczbie zębów, które umożliwiają swobodną zmianę przełożeń.
Gdy oba koła przekładni (napędzające i napędzane) są tej samej średnicy i uzbrojone są w identyczną liczbę zębów, wówczas mamy do czynienia z przełożeniem 1:1 (na jeden obrót koła napędzającego przypada jeden obrót koła napędzanego). Taki przypadek nazywamy przełożeniem bezpośrednim.
Gdy koło napędzające jest mniejsze od koła napędzanego (prędkość obrotowa koła napędzającego jest wyższa niż koła napędzanego), wówczas uzyskujemy przełożenie, które co prawda nie pozwoli osiągnąć dużych prędkości, ale dostarczy potężny moment obrotowy i potężną siłę napędową. Takim przełożeniem może być na przykład pierwszy bieg skrzyni biegów.
Z drugiej strony, gdy koło napędzające jest większe od koła napędzanego (prędkość obrotowa koła napędzającego jest niższa niż koła napędzanego), wówczas otrzymujemy przełożenie, w którym wartość momentu obrotowego jest stosunkowo niska, ale prędkość obrotowa koła napędzanego umożliwia uzyskanie wysokich prędkości. Tak dzieje się w przypadku wyższych biegów skrzyni.
W stosowanych w motoryzacji skrzyniach biegów stosunek liczby zębów dwóch współpracujących ze sobą kół zębatych tworzy przełożenie skrzyni biegów (np.: 24 zęby na kole napędzającym i 25 zębów na kole napędzanym tworzy przełożenie 0.96:1). Dzięki zmianie ów stosunku (tj. zmianie liczby zębów na kole odbiorczym - napędzanym) możliwe jest zwiększenie lub zmniejszenie liczby obrotów, a tym samym, modyfikacja wartości momentu obrotowego przenoszonego z wału korbowego na koła pojazdu.