Przekładnia zębatkowa (powszechnie znana również jako maglownica) to typ przekładni kierowniczej, w której przeniesienie ruchu obrotowego kierownicy na skręt kół odbywa się przy użyciu zazębiających się nawzajem kół zębatych.
W przekładni zębatkowej na końcu wałka kierowniczego znajduje się koło zębate. Jest ono zazębione z listwą zębatą (maglownicą), która pełni również rolę poprzecznie ułożonego drążka kierowniczego. Do listwy przymocowane są poprzez przeguby kulowe dalsze drążki kierownicze.
Przekładnia zębatkowa jest dziś nadal powszechnie występującym typem przekładni kierowniczej. Choć cechuje ją zaskakująco prosta i mechaniczna jak na dzisiejsze motoryzacyjne realia forma, to usterki się zdarzają, a ich naprawa najczęściej niestety nie jest tania.
Usterki maglownicy mogą brać się z kilku problemów:
Usterki w przekładni zwykle łatwo zauważyć, ponieważ wydaje ona z siebie wtedy różne dźwięki lub stuki. Jeśli jednak problem jest spowodowany przez brak odpowiedniego smarowania, może on nie być widoczny aż do całkowitej awarii przekładni.
Przekładnie zębatkowe potrafią być drogie, dlatego w wielu przypadkach właściciele samochodów dążą do regeneracji tego elementu (lub tylko jego określonych części). To rozwiązanie nie zawsze okazuje się jednak wystarczające na dłuższą metę. Operację wymiany maglownicy w niektórych nowszych samochodach dodatkowo utrudnia trudny dostęp, przez który, w skrajnych przypadkach, trzeba nawet wyjąć najpierw silnik.