Przekładnia hydrokinetyczna to typ sprzęgła, które stanowi część układu przeniesienia napędu w samochodach z silnikiem spalinowym.
Wpółczesne samochody najczęściej korzystają z jednego z poniższych typów sprzęgieł:
To ostatnie najczęściej wykorzystywane jest w dużych samochodach ze skrzynią automatyczną oraz pojazdach, w których układ przeniesienia napędu poddaje się dużemu obciążeniu. Wynika to z charakterystyki przekładni hydrokinetycznej.
Przekładnia hydrokinetyczna wyróżnia się projektem budowy, w którym elementem przenoszącym moment obrotowy pomiędzy pompą (element czynny przekładni, generujący ruch) a turbiną (element bierny przekładni, odbierający ruch) jest ciecz (olej hydrauliczny). Za zmianę parametrów medium energetycznego (oleju hydraulicznego) odpowiada kierownica umieszczona pomiędzy pompą a turbiną.
Podstawową cechą przekładni hydrokinetycznej jest brak sztywnego połączenia pomiędzy elementem napędzającym a odbierającym moment obrotowy. Wynika z tego szereg dobrych i złych następstw.
Do plusów zalicza się:
Są jednak również minusy: