Szukaj

Przekładnia hydrokinetyczna - co to jest?

Przekładnia hydrokinetyczna to typ sprzęgła, które stanowi część układu przeniesienia napędu w samochodach z silnikiem spalinowym.

Wpółczesne samochody najczęściej korzystają z jednego z poniższych typów sprzęgieł:

To ostatnie najczęściej wykorzystywane jest w dużych samochodach ze skrzynią automatyczną oraz pojazdach, w których układ przeniesienia napędu poddaje się dużemu obciążeniu. Wynika to z charakterystyki przekładni hydrokinetycznej.

Przekładnia hydrokinetyczna - zasada działania

Przekładnia hydrokinetyczna wyróżnia się projektem budowy, w którym elementem przenoszącym moment obrotowy pomiędzy pompą (element czynny przekładni, generujący ruch) a turbiną (element bierny przekładni, odbierający ruch) jest ciecz (olej hydrauliczny). Za zmianę parametrów medium energetycznego (oleju hydraulicznego) odpowiada kierownica umieszczona pomiędzy pompą a turbiną.

Przekładnia hydrokinetyczna - wady i zalety

Podstawową cechą przekładni hydrokinetycznej jest brak sztywnego połączenia pomiędzy elementem napędzającym a odbierającym moment obrotowy. Wynika z tego szereg dobrych i złych następstw.

Do plusów zalicza się:

 

  • płynna, cicha i komfortowa praca
  • wysoki poziom trwałości nawet przy dużym obciążeniu
  • mniejsze obciążenie pozostałych elementów układu przeniesienia napędu

Są jednak również minusy:

  • mniejsza sprawność sprzęgła przez ciągły poślizg (większe zużycie paliwa)
  • zmiana energii mechanicznej na cieplną: straty w energii oraz konieczność dodatkowego chłodzenia
  • większe gabaryty w porównania do sprzęgła ciernego

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł