Przegroda czołowa to element konstrukcyjny nadwozia oddzielający komorę silnika od przedziału pasażerskiego. Przegroda czołowa w nowoczesnych konstrukcjach służy także za element konstrukcyjny podtrzymujący kolumnę kierowniczą, szybę przednią, deskę rozdzielczą z zestawem wskaźników oraz półkę mocowania akumulatora i silnika wycieraczek.
Przegroda czołowa jest odzielnym elementem nadwozia samonośnego, ale może być przedłużeniem płyty podłogowej lub słupków A. Ze względu na swoją lokalizację, oprócz roli konstrukcyjnej, przegroda czołowa pełni również ważną rolę w izolacji dźwiękowej i cieplnej. W przypadku pożaru silnika rolą przegrody jest zatrzymanie płomieni i uniemożliwienie im przedostania się do kabiny pasażerskiej.
Podobne przegrody, choć pozbawione części wyżej wymienionych funkcji, znajdują się również w samochodach z silnikiem umieszczonym centralnie lub z tyłu. W takich przypadkach zlokalizowane są one za kabiną.