Pompowanie azotem – co to jest?
Jest to napełnianie opon pojazdów sprężonym azotem, zamiast tradycyjnego powietrza. Od ponad trzydziestu lat wykorzystuje się je w samochodach sportowych, w tym m.in. w bolidach Formuły 1.
Jakie są korzyści pompowania azotem?
Sprężony azot może być stosowany przy wszystkich typach i rodzajach felg oraz opon. W odróżnieniu od powietrza atmosferycznego, azot utrzymuje ciśnienie w oponach trzykrotnie bardziej stabilnie. Co to oznacza? Podczas eksploatacji w wysokich temperaturach zmniejsza się ryzyko wystrzału opony, a ponadto guma nie flaczeje. Stałe ciśnienie wpływa na zmniejszenie oporu toczenia, dzięki czemu przedłuża się żywotność opon. Pompowanie sprężonym azotem wpływa też pozytywnie na stan techniczny felg samochodowych, w szczególności stalowych. Dlaczego? Gaz ten nie wchodzi w reakcję z żelazem, zmniejsza się zatem ryzyko wystąpienia rdzy po wewnętrznej stronie obręczy. Azot nie zawiera też pary wodnej, która może dostawać się do wnętrza opony, np. podczas pompowania powietrzem (np. przy niesprawnym jego osuszaczu w warsztatach wulkanizatorskich). Ponadto przy napełnianiu gum tradycyjną metodą, do wnętrza zasysany jest olej oraz inne zanieczyszczenia warsztatowe. Może się tak dziać na skutek niewłaściwie funkcjonującego układu odolejania sprężonego powietrza. Jedną z najważniejszych korzyści jest możliwość obniżenia zużycia paliwa o ok. 3 proc. (jest to szczególnie istotne przy intensywnej eksploatacji, np. w przypadku pojazdów służbowych oraz flotowych).
Gdzie nie pompować?
Nie powinno się pompować sprężonym azotem opon dętkowych spotykanych jeszcze w najstarszych pojazdach. Pompowanie takie jest bezcelowe, ponieważ nie ma bezpośredniego styku z felgą – zwykłe powietrze jest tu tak samo dobre, jak azot.
Z butli lub wytwornicy
Sprężony azot można pompować bezpośrednio z butli. Jest to najprostsza a zarazem najtańsza metoda, ponieważ nie wymaga stosowania specjalnych instalacji. Wadę stanowi jednak konieczność częstego wymieniania butli. Drugą metodą (pociągającą jednak za sobą większe nakłady finansowe), jest pozyskiwanie azotu z powietrza za pomocą wytwornicy wyposażonej w specjalną membranę wykonaną z włókien polimerowych. Jej zadanie polega na oddzielaniu cząsteczek tlenu od cząsteczek azotu: pierwsze z nich są cięższe i odbijają się od membrany, drugie zaś przenikają przez nią do wnętrza wytwornicy. Zaletą tej metody jest możliwość jednoczesnego napełniania opon samochodowych azotem na kilku stanowiskach serwisowych.
Jakie są wady pompowania azotem?
Minusem jest konieczność napełniania kół w specjalistycznym serwisie lub warsztacie. Co więcej, nie wszystkie warsztaty oponiarskie są wyposażone w odpowiednie instalacje. Ponadto będąc już na miejscu należy zmierzyć ciśnienie – przy rozgrzanych oponach pomiar może być dokonany błędnie. Minus napełniania opon sprężonym azotem, stanowi również koszt wykonania takiej usługi wynoszący ok. 20 zł (za wszystkie koła), podczas gdy tradycyjne uzupełnienie powietrzem jest na większości stacji paliw bezpłatne.