Półoś napędowa to element układu napędowego pojazdu, który łączy skrzynię biegów lub most napędowy z piastą koła. Umożliwia tym samym przeniesienie momentu napędowego z silnika na koło pojazdu. Wyróżnia się półosie sztywne lub przegubowe. Stosuje się je w zależności od tego, czy doprowadzają moment do kół napędowych kierowanych czy niekierowanych oraz czy koła te są zawieszone zależnie czy niezależnie.
Wyróżnia się półosie:
Najbardziej narażonymi na uszkodzenia elementami półosi są przeguby zewnętrzne (te znajdujące się od strony koła). Najczęściej dochodzi do wybicia łożysk przegubu podczas wykonywania gwałtownego manewru, na przykład podczas gwałtownego ruszania przy mocno skręconych kołach. Przegubów zewnętrznych w większości samochodów nie opłaca się naprawiać, ponieważ ze względu na duże naprężenia w ich łożyskach jest to działanie krótkotrwałe - zalecana jest wymiana.
Inaczej jest w niektórych autach francuskich starszych generacji (Peugeot 206, Citroen Xsara, czy Renault Megane). Zastosowano tam zewnętrzne przeguby nierozbieralne (trwale zespolone z półosią). Nie da się ich wymienić, ale można je regenerować, na przykład poprzez regulację nadmiernych luzów pomiędzy rolkami łożysk osadzonych w trójnikach.
Uszkodzeniu, głównie ze względu na nadmierne przeciążanie pojazdu, ulegają również przeguby łączące półoś ze skrzynią biegów, czyli tak zwane półosie wewnętrzne. Naprawa odbywa się poprzez kompleksową regenerację półosi w specjalnym urządzeniu, w którym sprawdzane jest jej wygięcie z dokładnością do 0,05 mm. W razie stwierdzenia odchylenia półoś jest prostowana na prasie. Spawane są również i szlifowane wybite łożyska pierścieni.
W niektórych modelach Forda (Focus, Mondeo czy Galaxy), regenerację przegubów wewnętrznych uniemożliwia łożysko podpory półosi, ze względu na twardość stali, z której zostało wykonane, i nietypowy kształt. Zużyte łożysko musi być w tym przypadku zastąpione nowym.