Pojemność skokowa to podstawowy parametr silnika spalinowego. Jest to różnica pomiędzy maksymalną a minimalną objętością cylindra, pomnożona przez liczbę cylindrów.
Przez maksymalną pojemność cylindra rozumie się jego pojemność użytkową w momencie, gdy tłok znajduje się najbliżej wału korbowego (dolne martwe położenie tłoka - w skrócie DMP). Przez minimalną pojemność cylindra rozumie się jego pojemność użytkową w momencie, gdy tłok znajduje się w górnym położeniu (górne martwe położenie tłoka - GMP). Wartość ta jest podawana w centymetrach sześciennych.
Wyobraźmy sobie dwa identyczne silniki spalinowe, z których jeden ma pojemność skokową pół litra, a drugi dwa litry. Ten mniejszy do pracy będzie potrzebował do pracy mniej, ale będzie też generował mniejszą moc i moment obrotowy.
Takie uproszczenie dziś dalej ma sens przy opisywaniu podstawowych zależności pomiędzy silnikami, ale w rzeczywistości sprawy stały się znacznie bardziej skomplikowane. Różne techniki doładowania i hybrydyzacji silników spalinowych sprawiły, że pojemność skokowa straciła na znaczeniu i już nie przekłada się bezpośredio ani na osiągi, ani na ekonomikę danej konstrukcji.