Szukaj

Pojemność skokowa - co to jest?

Pojemność skokowa to podstawowy parametr silnika spalinowego. Jest to różnica pomiędzy maksymalną a minimalną objętością cylindra, pomnożona przez liczbę cylindrów.

Przez maksymalną pojemność cylindra rozumie się jego pojemność użytkową w momencie, gdy tłok znajduje się najbliżej wału korbowego (dolne martwe położenie tłoka - w skrócie DMP). Przez minimalną pojemność cylindra rozumie się jego pojemność użytkową w momencie, gdy tłok znajduje się w górnym położeniu (górne martwe położenie tłoka - GMP). Wartość ta jest podawana w centymetrach sześciennych.

Co zależy od pojemności skokowej silnika?

Wyobraźmy sobie dwa identyczne silniki spalinowe, z których jeden ma pojemność skokową pół litra, a drugi dwa litry. Ten mniejszy do pracy będzie potrzebował do pracy mniej, ale będzie też generował mniejszą moc i moment obrotowy.

Takie uproszczenie dziś dalej ma sens przy opisywaniu podstawowych zależności pomiędzy silnikami, ale w rzeczywistości sprawy stały się znacznie bardziej skomplikowane. Różne techniki doładowania i hybrydyzacji silników spalinowych sprawiły, że pojemność skokowa straciła na znaczeniu i już nie przekłada się bezpośredio ani na osiągi, ani na ekonomikę danej konstrukcji.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł