Pasek wieloklinowy to pasek z tworzyw sztucznych służący do napędu osprzętu silnika. Stopniowo zastępuje stosowane wcześniej proste paski klinowe.
Pasek wieloklinowy przypomina strukturę złożoną z kilku pasków klinowych. Dzięki temu cechuje się znacznie większą trwałością w porównaniu do zwykłego paska klinowego. Pasek wieloklinowy ma znacznie mniejszą grubość, co w konsekwencji skutkuje mniejszymi naprężeniami podczas poruszania się na kołach pasowych.
W odróżnieniu od zwykłego paska klinowego, pasek wieloklinowy może przekazywać napęd z silnika zarówno stroną wewnętrzną (klinową), jak i zewnętrzną, gładką. Dzięki temu można napędzać kilka urządzeń jednocześnie. W najbardziej typowej wersji pasek wieloklinowy uruchamia następujące urządzenia:
Pasek wieloklinowy podlega naturalnemu procesowi ścierania się. Negatywny wpływ na jego żywotność mają wysoka temperatura oraz kontakt z produktami ropopochodnymi. Uszkodzenie paska wieloklinowego może powodować długotrwałe oddziaływanie naprężeń na kołach pasowych (dochodzi wtedy do pęknięć na jednym lub kilku klinach).
W przypadku nadmiernego zużycia kół pasowych lub ich niewspółosiowego ustawienia względem siebie, następuje stopniowe ścieranie materiału paska wieloklinowego (tzw. piling) lub uszkodzenie jego skrajnych klinów. Nierównomierne zużycie się klinów, ich postrzępienie lub powstanie wybrzuszeń na powierzchni paska jest w większości przypadków wynikiem przedostania się ciała obcego (np. kamyka) na koło pasowe. Pasek osłabiają również oleje i smary. Jeśli przedostaną się na powierzchnię paska, będzie miał on tendencję do ślizgania się.
Pasek wieloklinowy powinno się wymieniać profilaktycznie co 4 lata (nawet jeśli wizualnie wygląda na całkowicie sprawny). Wraz z paskiem należy również wymienić napinacze i rolki prowadzące – dotychczas używane ulegają szybkiemu uszkodzeniu na skutek innego napięcia i charakterystyki pracy nowego paska wieloklinowego.