Pas bezpieczeństwa – co to jest?
Jest to pas wykonany z tkaniny lub tworzywa sztucznego, montowany w kabinie pasażerskiej przy fotelach przednich siedzeń i na tylnej kanapie. Jego zadaniem jest ochrona podróżujących przed uszkodzeniami ciała, w razie zderzenia lub gwałtownego hamowania pojazdu. Po raz pierwszy pasy bezpieczeństwa zastosowano w samochodach w latach 50. minionego wieku (w 1955 roku Ford, a 1958 roku Volvo). Obecnie oprócz samych pasów bezpieczeństwa, dodatkowo stosuje się napinacze pasów. Ich podstawowym zadaniem jest dociąganie kierowcy lub pasażera do fotela w czasie zderzenia, poprzez odciągnięcie zapięcia pasa do tyłu.
Jakie pasy?
Pasażerowie we współczesnych pojazdach mają do dyspozycji 3-punktowe, automatyczne pasy barkowo–biodrowe lub (rzadziej) 2-punktowe pasy biodrowe. Kierowcy rajdowi używają 5-, a nawet 6-punktowych pasów. Ponadto pasy bezpieczeństwa mogą być statyczne, bezwładnościowe, aktywne lub pasywne. W przypadku pasów statycznych długość pasa jest każdorazowo dopasowana do wymiarów ciała kierowcy lub pasażera. Z kolei bezwładnościowe są wyposażone w mechanizm sprężynowego zwijania pasa, co umożliwia np. pochylenie ciała bez konieczności odpinania pasa. Trzeci rodzaj pasów bezpieczeństwa stanowią tzw. pasy aktywne, które dysponują klamrą spinającą, czwarty zaś rodzaj to pasy pasywne. Nie ma tu klamry spinającej, a kierowca lub pasażer jest automatycznie zapinany pasami po wejściu do środka pojazdu i zajęciu miejsca na fotelu.