Panewki to element łożysk ślizgowych. W łożyskach głównych wału korbowego współczesnych silników spalinowych powszechnie stosowane są też półpanewki, czyli dzielone panewki cienkościenne (charakteryzują się obecnością naciętych rowków na powierzchni styku z wałem; rowki te służą do rozprowadzania środka smarującego).
W samochodach mogą występować trzy typy panewek.
Panewki mogą być uzyskiwane metodą galwanizacji lub napylania katodowego (dotyczy to panewek trójskładnikowych). Plusem panewek napylanych jest zwiększona wytrzymałość przy jednoczesnym zachowaniu dużej plastyczności.
Panewki galwaniczne i napylane są stosowane naprzemiennie zgodnie z regułą, że panewki napylane montuje się w miejscach największych obciążeń. W łożyskach głównych wału korbowego zakładane są one od strony pokryw (galwaniczne przy bloku silnika). Odwrotnie montuje się panewki w korbowodzie: napylana nakładana jest na jego trzon, natomiast galwaniczna na główkę. Taki układ panewek jest stosowany w łożyskowaniach niektórych modeli Citroena i Peugeota oraz Audi i Volkswagena.
Na skutek zapchania się kanałów olejowych (rowków), olej nie dociera w odpowiedniej ilości do łożyska (panewki) korbowodu, na skutek czego zostaje ono zatarte i obraca się. Powodem uszkodzenia może być też mocno zabrudzony olej (np. opiłkami metalu czy fragmentami zużytego filtra oleju). Drożność kanałów olejowych zmniejszają również różnego rodzaju preparaty uszczelniające silnik.
Obrócenie się panewki powoduje uszkodzenie czopu wału, po którym porusza się korbowód. W celu naprawy należy go wymienić lub przeszlifować, a także wymienić wszystkie panewki. W przypadku poważniejszej awarii (np. przebicia bloku silnika przez korbowód), konieczna jest wymiana jednostki napędowej.