Szukaj

Panewka - co to jest?

Panewki to element łożysk ślizgowych. W łożyskach głównych wału korbowego współczesnych silników spalinowych powszechnie stosowane są też półpanewki, czyli dzielone panewki cienkościenne (charakteryzują się obecnością naciętych rowków na powierzchni styku z wałem; rowki te służą do rozprowadzania środka smarującego).

Jakie panewki wybrać?

W samochodach mogą występować trzy typy panewek.

  1. Panewki dwuskładnikowe: podstawę stanowi stalowe podłoże, na które nakładana jest warstwa stopu aluminium. Panewki dwuskładnikowe stosowane są głównie w średnio obciążonych silnikach benzynowych oraz w wolnossących dieslach.
  2. Panewki trójskładnikowe: stosowane w jednostkach wysokoobrotowych. Poza stalowym podłożem i warstwą aluminium, dochodzi w nich jeszcze trzecia warstwa – ślizgowa.
  3. Panewki lite: obecnie już praktycznie nie stosowane, wykonane w całości ze specjalnych stopów (głównie metalu łożyskowego).

Panewki - jak to jest zrobione?

Panewki mogą być uzyskiwane metodą galwanizacji lub napylania katodowego (dotyczy to panewek trójskładnikowych). Plusem panewek napylanych jest zwiększona wytrzymałość przy jednoczesnym zachowaniu dużej plastyczności.

Jak montuje się panewki?

Panewki galwaniczne i napylane są stosowane naprzemiennie zgodnie z regułą, że panewki napylane montuje się w miejscach największych obciążeń. W łożyskach głównych wału korbowego zakładane są one od strony pokryw (galwaniczne przy bloku silnika). Odwrotnie montuje się panewki w korbowodzie: napylana nakładana jest na jego trzon, natomiast galwaniczna na główkę. Taki układ panewek jest stosowany w łożyskowaniach niektórych modeli Citroena i Peugeota oraz Audi i Volkswagena.

Co to jest obracanie się panewek korbowych

Na skutek zapchania się kanałów olejowych (rowków), olej nie dociera w odpowiedniej ilości do łożyska (panewki) korbowodu, na skutek czego zostaje ono zatarte i obraca się. Powodem uszkodzenia może być też mocno zabrudzony olej (np. opiłkami metalu czy fragmentami zużytego filtra oleju). Drożność kanałów olejowych zmniejszają również różnego rodzaju preparaty uszczelniające silnik.

Obrócona panewka - co zrobić? Jak naprawić?

Obrócenie się panewki powoduje uszkodzenie czopu wału, po którym porusza się korbowód. W celu naprawy należy go wymienić lub przeszlifować, a także wymienić wszystkie panewki. W przypadku poważniejszej awarii (np. przebicia bloku silnika przez korbowód), konieczna jest wymiana jednostki napędowej.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł