Opory ruchu – co to takiego?
Są to siły przeciwstawiające się napędowi. Występują one we wszystkich poruszających się pojazdach i w każdych warunkach eksploatacyjnych (rzadko oddziałują jednocześnie). Jednymi z najistotniejszych są opory toczenia, wzniesienia oraz aerodynamiczny.
Opór toczenia – jak oddziałuje na pojazd?
Zależy on od wielu czynników, m.in. stanu i rodzaju nawierzchni drogi. Na opór toczenia wpływa również ciśnienie w ogumieniu – im jest ono wyższe, tym mniejszy opór, a także sama konstrukcja ogumienia (inne siły wpływają na ruch pojazdu w przypadku opon diagonalnych, inne zaś radialnych). Znikomy wpływ na opór toczenia mają natomiast siły związane np. z konstrukcją i zamocowaniem kół (opór w łożyskach czy zbieżności kół związany z nierównoległym ustawieniem kół w stosunku do osi podłużnej pojazdu).
Opór wzniesienia – jak oddziałuje na pojazd?
Mierzy się go znając wysokość wzniesienia (hw), na długości 100 metrów. Siła oporów drogi jest zależna od ciężaru pojazdu i współczynnika oporu drogi (na drogach określa się dopuszczalne maksymalne stopnie nachylenia). Największe wzniesienia (hw = 10%) występują na drogach lokalnych Z kolei na drogach szybkiego ruchu dopuszczalne hw może wynosić już tylko 5%, na autostradach 4%. Na lokalnych drogach górskich wysokość wzniesienia hw może osiągać wartość kilkunastu procent.
Opór aerodynamiczny – jak oddziałuje na pojazd?
Współczynnik oporu aerodynamicznego (Cx), zależy od rozmiarów i kształtu przemieszczającej się bryły, a także prędkości ruchu. Opór aerodynamiczny rośnie z kwadratem prędkości. Na wartość współczynnika oporu aerodynamicznego (Cx) decydujący wpływ ma profil pojazdu. Stanowi on do 60% całkowitego oporu. Na wartość Cx składają się również opory tarcia oraz opory wywoływane przez działanie układów chłodzenia i wentylacji (po około 10%). Najniższy udział w oporze aerodynamicznym (około 8%), mają tzw. opory indukcyjne związane z kształtem powierzchni bocznej nadwozia pojazdu. Jaki współczynnik Cx? W sedanach waha się on w granicach 0,4 – 0,55, kombi 0,5 – 0,6, coupe 0,3 – 0,4, cabrio 0,5 – 0,7, motocyklach 0,6 – 0,7, pojazdach ciężarowych 0,8 – 1,5, natomiast w autobusach mieści się on w przedziale 0,6 – 0,7.