Ogrzewanie postojowe, określane często od nazwy znanego producenta webasto (pisane jednak małymi literami), to rozwiązanie polegające na ogrzewaniu wnętrza kabiny pasażerskiej i bloku silnika (nie we wszystkich przypadkach), bez konieczności pobierania ciepła z układu chłodzenia pojazdu. Ciepło służące do ogrzewania jest wynikiem bezpośredniego spalania benzyny lub oleju napędowego, w wydzielonej do tego specjalnej komorze (lub za pomocą grzałki elektrycznej). W systemie tym ogrzewanie jest całkowicie niezależne od pracy silnika. Na rynku dostępne są trzy główne rodzaje ogrzewania postojowego: wodne, powietrzne i elektryczne.
Jak działa ogrzewanie wodne?
Urządzenia te są najbardziej niezawodne, ponieważ można je stosować praktycznie w każdym samochodzie. Nazwa wodnych ogrzewaczy postojowych bierze się z tego, iż są one montowane w tzw. „małym” obiegu cieczy w układzie chłodzenia silnika. Działanie takiego ogrzewacza polega na zassaniu benzyny lub oleju napędowego z baku samochodu za pomocą własnej pompy, a następnie spaleniu w specjalnej komorze (około pół litra na godzinę). Wytworzone w tym procesie ciepło zwiększa temperaturę cieczy chłodzącej (do około 85 st. C), która jest następnie pompowana do nagrzewnicy. Za pomocą dmuchawy wentylacji ciepłe powietrze jest tłoczone przez nagrzewnicę i kierowane do wnętrza kabiny. Sterowanie ogrzewaczem odbywa się za pomocą panela montowanego we wnętrzu auta, np. na desce rozdzielczej lub pilota. Zaletą ogrzewacza wodnego jest jednoczesne przekazywanie ciepła do wnętrza kabiny pasażerskiej, jak i bloku silnika.
Jak działa ogrzewanie powietrzne?
Zasada działania polega na zasysaniu zimnego powietrza z zewnątrz lub z wnętrza pojazdu. Następnie jest ono podgrzewane po przejściu przez komorę spalania i wtłaczane za pomocą dmuchawy do wnętrza kabiny pasażerskiej. Zaletą ogrzewaczy powietrznych jest ich duża wydajność, czyli szybkie ogrzanie wnętrza pojazdu, przy jednocześnie mniejszej energochłonności (moc w granicach 2 kW) w porównaniu z wodnymi generującymi średnio 8-9 kW. Minusem jest brak możliwości jednoczesnego podgrzania zarówno kabiny pasażerskiej, jak i jednostki napędowej. Podobnie jak w ogrzewaczach wodnych, sterowanie powietrznymi może obywać się za pośrednictwem stacjonarnego panela lub wielofunkcyjnego pilota.
Jak działa ogrzewanie elektryczne?
To trzeci rodzaj niezależnych ogrzewaczy postojowych. Czerpią one energię z zewnętrznej sieci prądu zmiennego, podgrzewając zarówno silnik samochodu (za pomocą grzałki dopasowanej do określonego typu jednostki napędowej), jak i jego wnętrze poprzez dmuchawę o mocy sięgającej 2.000 W. Do zasilania służy kabel przyłączeniowy o odpowiedniej długości, za pomocą którego łączy się gniazdo ogrzewacza umieszczone w zderzaku samochodu, ze zwykłym gniazdem elektrycznym prądu zmiennego 230V.