Napinacz to część silnika, którego celem utrzymanie paska rozrządu w stanie odpowiedniego napięcia. To ważna rola, bo jest ona niezbędna do poprawnego działania wałków rozrządu, które to są odpowiedzialne za kierowanie procesami otwierania i zamykania zaworów silnika.
Budowana napinacza sprowadza się właściwie do jednego kluczowego elementu, jakim jest rolka napinacza. Jej celem jest naciąganie paska do odpowiedniego stopnia. Zadanie to jest realizowane przez napinacze hydrauliczne bądź mechaniczne.
Choć współczesne silniki polegają najczęściej na paskach rozrządu, przez cały czas na rynku można znaleźć samochody z łańcuchem rozrządu. To rozwiązanie, które ma wielu zwolenników ze względu na mniejszą problematyczność w utrzymaniu. Łańcuch rozrządu co prawda również wymaga napinacza, ale (jeśli tylko jest pozbawiony wad konstrukcyjnych) to wytrzymuje on znacznie większe przebiegi i jest stosunkowo tani w wymianie.
Ze względu na podleganie dużym siłom i dynamiczną naturę działania, napinacze podczas pracy podlegają zużyciu. Warto pamiętać o kontrolowaniu tego podzespołu, bo ograniczenie jego skuteczności może doprowadzić do nieprawidłowej pracy całego rozrządu, w wyniku czego można uszkodzić silnik. Na to zwracaj uwagę: