Most napędowy to kompletna oś wraz z kołami napędowymi i ich półosiami oraz mechanizmem różnicowym rozdzielającym moment obrotowy pomiędzy półosie, do której doprowadzany jest napęd wprost od silnika za pomocą wału napędowego.
We współczesnych samochodach ciężarowych i terenowych, a jeszcze kilkadziesiąt lat temu również w samochodach osobowych, stosowano sztywne mosty napędowe, czyli takie, w których półosie napędowe wraz z mechanizmem różnicowym zamknięte były w sztywnej rurze (pochwie reakcyjnej) poruszającej się wraz z kołami przejeżdżającymi przez nierówności (zależne zawieszenie kół). W takiej konfiguracji położenie kół osi napędowej nie ulegało zmianie wobec osi pojazdu (połączenie "na sztywno").
We spółczesnych konstrukcjach spotyka się niezależne zawieszenie kół, w którym nie występuje pochwa reakcyjna, półosie łączone są z mechanizmem różnicowym i kołami za pomocą przegubów, a resorowane koła poruszają się niezależnie od siebie i pozostałych elementów mostu napędowego.